Waarom Is Starbucks Zo Succesvol?

Waarom Is Starbucks Zo Succesvol?

5 belangrijke redenen!

Starbucks heeft er voor gezorgd dat er een andere koffie cultuur is ontstaan. Daarnaast hebben ze de Engelse taal uitgebreid door termen te introduceren als barista, chai, venti en Frappuccino.

Startbucks opent 5 winkels per dag, 365 dagen per jaar! Door deze snelle groei heeft dit merk veel impact en worden er veel verhalen en zelfs boeken over geschreven. Hieronder de 5 belangrijkste inzichten die je kunt toepassen op je eigen bedrijf.

“Zeker, een van onze principes is om te erkennen dat de winstgevendheid essentieel is voor ons toekomstig succes. Maar het is niet het eerste item op de lijst; het is de laatste. En als je leeft en werkt volgens dit soort principes komen de goede dingen vanzelf op je pad. ”
– Jim Alling, voorzitter van Starbucks VS

1. Behandel je medewerkers als een partner

Starbucks verbindt de inspanningen van hun medewerkers direct aan het succes van de hele onderneming: als de partners winnen wint Starbucks ook. Dit elimineert de normale zero-sum game en creëert een win-win scenario. Niet elk bedrijf kan werknemers op dezelfde manier of schaal als Starbucks belonen. Wat we wel kunnen doen is de teams voldoende zorg, aandacht, passie, creativiteit en inspiratie geven. Starbucks besteedt meer geld aan training voor de medewerkers dan aan reclame, dat resulteert in 120% minder omzet dan het gemiddelde in de industrie.

“Het delen van het succes met iedereen is een geweldig voorbeeld van het bouwen van een bedrijf op de juiste manier.”
– Howard Schultz, SEO Starbucks

2. Draag de missie uit

De missie en de intenties van een bedrijf zijn gemaakt om ze ook daadwerkelijk na te leven.  Als het goed is weet het hele bedrijf wat de missie is en hoeven ze dat niet dagelijks te horen van de leiders. Zorg dat de missie niet alleen bedacht is, maar ook uitgedragen wordt op alle niveaus van het bedrijf. Ontzettend belangrijk voor het bouwen van een sterk merk.

3. Starbucks 5 manieren van ‘zijn’

Iedere werknemer wordt getraind op de volgende gedragingen:

  • Wees Gastvrij – Maak het je eigen, gebruik je eigen unieke stijl om uitnodigende ontmoetingen te creëren. Ieder persoon is anders en moet zijn eigen kracht gebruiken om een ​​duurzame relatie met de klant op te bouwen.
  • Wees oprecht – Maak verbinding, ontdek en reageer. Dit vereist luisteren, gevolgd door actie. Kom niet vast te zitten in verlamming door analyse.
  • Wees attent – Hou rekening met de behoeften van anderen. Hoe kun je meer van jezelf geven en je teamgenoten aanmoedigen om hun investeringen te verhogen?
  • Wees goed geïnformeerd – In dit huidige informatie tijdperk, voegen we waarde aan onze inspanningen als we werkgerelateerde kennis opdoen. Kennis delen met klanten zorgt voor meer geavanceerde consumenten. Ze komen om ons te zien als vertrouwde adviseurs in plaats van alleen verkopers.
  • Wees betrokken – Zowel in de gemeenschap als in de winkel met onze klanten.

4. Alles is belangrijk

Dit verwijst naar solide processen en procedures in de dagelijkse activiteiten – ‘retail is detail’. Starbucks legt de nadruk op consistentie, zelfs in de kleinste details. Ze nemen de mentaliteit van niets is triviaal en onze klanten merken alles.
Starbucks richt zich op de hele verkoopervaring, ze creëren een sfeer waarbij klanten zin krijgen in het merk. De Starbucks sensatie wordt niet alleen gedreven door de kwaliteit van haar producten, maar door de hele sfeer rond de aankoop van koffie.

5. Omarm weerstand

Dit vereist leiders die onderscheid kunnen maken tussen klanten die willen dat een probleem opgelost wordt en degenen die nooit zullen stoppen met klagen en dus ook nooit tevreden zullen zijn. Wanneer zij worden geconfronteerd met klachten van klanten, is er een kans om die daadwerkelijk om te zetten naar iets positiefs. Dit is een kans om te weten hoe je beter kunt worden, hoe je processen anders kunt benaderen en uiteindelijk dichter kan komen bij het creëren van een geweldige ervaring voor de klant.

 

Het is belangrijk om te onthouden dat deze inzichten niet werden bedacht in één nacht, Starbucks heeft jaren gedaan om de juiste ingrediënten voor de perfecte kop koffie én klantbeleving te vinden. Onthou goed dat het succes van Starbucks voort komt uit visionair management, een gedreven ondernemersgeest, een sociaal geweten en de leidende principes die zijn ingeprent in het weefsel van de business.

 

Zet ‘m op!