Vloggers de nieuwe BN’ers van Nederland

Populaire vloggers en bloggers schoppen het tot megasterren met een goed gevulde bankrekening. Maar hoe verdien je al vloggend/bloggend je geld? De Gelderlander zocht het uit. 

Modeblogger BryanBoy was één van de eerste bloggers die met bloggen geld verdiende. De inmiddels tot fashion darling uitgegroeide Filipijnse online entrepreneur begon zijn gelijknamige blog in 2004 en zat – tot ergernis en verbazing van de oude modegarde – in 2009 op de eerste rij bij een modeshow van ontwerper Marc Jacobs.

Gelikt en professioneel

Sinds BryanBoy een vast plekje aan de catwalk veroverde is de wereld van bloggen compleet veranderd. Bloggen en vloggen – het delen van je mijmeringen door middel van zelf gefilmde, online video’s – is megapopulair geworden. Wat begon met kneuterige amateurfilmpjes, ziet er anno 2016 gelikt en professioneel uit. Waarmee de succesvolste online sterren inmiddels een aardig salaris bijeen kunnen bloggen of vloggen.

Gratis producten

De betere beginnende online entrepreneurs kunnen rekenen op een beloning in de vorm van gratis producten. Reisbloggers krijgen een compleet verzorgde vakantie, modebloggers een kekke winterjas. Er wordt natuurlijk wel verwacht dat er vervolgens een lovende recensie op je blog/vlog komt over deze cadeautjes, want voor niets gaat de zon op. Deze posts zijn meestal te herkennen aan hashtags als #sp, oftewel gesponsorde post. Hoewel de gulle gever liever heeft dat de blogger in kwestie dit achterwege laat, want des te overtuigender is de recensie.

Harde euro’s

Vanzelfsprekend krijgt niet elke beginneling gelijk de laatste producten aangeboden. Wie harde euro’s wil verdienen moet rond de tienduizenden volgers achter zich weten te scharen. Vanaf dat aantal word je interessant voor adverteerders. En dat is knap lastig wanneer je geen BN’er bent.

Geluk

Heb je niet iets vreselijk interessants te melden, dan is populariteit vaak een kwestie van geluk hebben. Enzo Knol, de best bekeken vlogger van Nederland, brak z’n arm tijdens het filmen van een vlog. Vanaf dat moment groeide zijn schare volgers: ze wilden weten hoe het met hem ging. Serena Verbon, oprichter van Beautylab.nl, één van de populairste beautyblogs van Nederland, maakte in 2010 een zogenaamde how-to video waarop ze de make-up van megaster Lady Gaga nabootste. De Amerikaanse zangeres zette een link naar de video op Twitter, wat voor de broodnodige aandacht en volgers zorgde.

Nep-accounts

Een andere optie is het kopen van volgers. Voor een paar honderd euro koop je zo’n 50.000 volgers bij websites als Followerskopen.net, Volgerskopen.net of Buyrealtwitterfollowers.com. Máár: deze bedrijven leveren dikwijls nep-accounts en van 218 volgers naar 50.218 schieten is niet bepaald geloofwaardig. Wanneer social media opschoningsacties houden, worden alle nepaccounts verwijderd. Bedrijven controleren bovendien je engagement rate. Die reken je uit door het aantal likes op een foto te delen door het aantal volgers van het account. Dat getal vermenigvuldig je met honderd. Als iemand onder de 1 procent uitkomt kun je er met zekerheid van uitgaan dat de volgers zijn gekocht.

Betaald feesten

Voor gesponsorde berichten kun je als beginnende blogger of vlogger zo’n 100 euro per bericht vragen. Of je verkoopt advertentieruimte op je blog of YouTubekanaal aan merken. Laat je Google door middel van Adsense advertenties plaatsen, dan kun je rekenen op 60 eurocent per duizend views. Dat zet pas zoden aan de dijk wanneer je grote bezoekersaantallen weet te trekken. De bekendste online sterren worden betaald om bij feestjes of openingen op te komen draven of ze worden het gezicht van een merk. Anderen gaan een betaalde samenwerking aan en lanceren een product dat naar hen is vernoemd.

Half miljoen

Het tijdschrift Quote berekende dat Enzo Knol zo’n half miljoen euro per jaar verdient. Dat zijn inkomsten van zowel advertenties op zijn site, als zijn merchandise in de vorm van een Knolpower kledinglijn. Knol, en ook de rest van de online Nederlandse bekendheden, houdt de lippen stijf op elkaar als het om inkomsten gaat. Internationaal zijn bloggers en vloggers loslippiger. Daniëlle Bernstein van het populaire Instagramaccount @weworewhat – zo’n anderhalf miljoen volgers – verdient tussen de 5.000 en 15.000 dollar per post. Justina Blakeney van Instagramaccount @thejungalow rekent 100 dollar per 10.000 volgers. Inmiddels heeft ze ruim 400.000 volgers. De eerder genoemde blogger BryanBoy (alleen al op Instagram 604.000 volgers) doet het nog beter. Wie hem op zijn modeshow of feestje wil hebben, betaalt 50.000 dollar.

Tubeschool

Hoewel de vlog- en blogmarkt verzadigd lijkt, is er hoop voor aspirant online sterren. Dit najaar openden de deuren van de Tubeschool: een heuse academie opgericht om aspirant-vloggers een handje te helpen. Voor 300 euro leer je in twaalf lessen alles over filmen, montage en online ethiek. Volgens oprichter Bas van Teylingen was dat laatste hard nodig. Van Teylingen: ,,Er is weinig regelgeving, iedereen doet maar wat. Kinderen schelden elkaar uit met de ergste ziekten. Wanneer je ze erop aanspreekt zeggen ze: het is social media, dan mag het toch?'” Of de school de nieuwe Enzo Knol aflevert is de vraag: de docenten – zelf vloggers – zijn niet de bekendste namen in YouTubeland. In de strijd voor de meeste views hoef je overigens niet op het dak van een trein mee te liften, zoals vlogger Willem Vink in juni deed.

Tips

De best bekeken vlogs van Knol of Verbon zijn boven alles persoonlijk. Hoe gaat het met het liefdesleven van Knol, hoe ziet de kledingkast van Verbon eruit? Wie het online sterrendom een kans wil geven, is in ieder geval een stukje op weg met de tips van deze experts.

Serena Verbon, oprichter van beautylab.nl:

,,Nederland is gek op bescheidenheid én Nederlanders vinden het leuk om een kijkje in iemands leven te krijgen. Dat hoeft niet per se spectaculair à la de Kardashians in een privéjet. Ze willen juist de girl next door zien. Op die manier bouw je virtueel een vriendschapsband op, je deelt verdriet en blijdschap. Dat moet wel echt en puur zijn. Dat geldt ook voor de producten die je aanprijst, daar moet je achter staan. Kom je nep over, dan verlies je betrouwbaarheid. Dat is een ongeschreven regel onder bloggers.”

Bas van Teylingen, oprichter van de Tubeschool en vlogger op YouTubekanaal Jeukvogel, een kanaal waarop hij sketches en satire post:

,,Toen ik in februari van dit jaar begon met mijn YouTubekanaal had ik 1.300 abonnees. Een half jaar later zijn dat er ruim 30.000. Dat komt omdat er duidelijk behoefte is aan iets nieuws. Op YouTube hoef je niet getalenteerd te zijn om succesvol te zijn. Wat voor video’s je ook maakt, op het gebied van kwaliteit is er altijd ruimte. Er is al zo veel bagger te zien. Het helpt als je creatief bent en inspringt op wat mensen willen zien. YouTuber Bardo Ellens vlogte al een tijdje en werd ineens stukken populairder toen hij inspeelde op de Pokémon Go-rage en ging filmen hoe hij Pokémon vangt.”

Sabrina Meijer, oprichter van modeblog IntoIT-magazine.com:

,,Het is belangrijk dat je met een sterk concept of slim marketingplan komt. Je kunt jezelf er moeilijk tussen proppen als je niet iets heel bijzonders te bieden hebt. Bedenk waar je over tien jaar wilt zijn. Moet je kanaal bijvoorbeeld een springplank zijn naar een bepaalde baan of een merk dat je wil uitbouwen?”

bron: http://www.deondernemer.nl/nieuwsbericht/116598/vloggen-voor-de-poen