Elke dag moeten we tientallen, soms zelfs honderden keuzes maken! Niet alleen kost dit veel tijd, maar kan het ook veel stress opleveren. Er is echter een simpele methode om het maken van deze keuzes simpel te maken. Succesvolle personen en bedrijven doen het al, bewust of onbewust. Spaar tijd, wees consequent en verminder stress met de selderij-test!

1. KEUZESTRESS

Het is een overweldigend gevoel. Zoveel keuzes hebben dat je geen idee meer hebt waar je moet beginnen. Zelf had ik net een grote opdracht afgesloten bij een klant en moest kiezen wat ik nu zou gaan doen. Er waren echter zoveel interessante mogelijkheden. Allemaal even interessant en veel te zonde om nee tegen te zeggen. Mijn FOMO speelde enorm op want ik wist dat er niet genoeg uren in een dag zaten om alles aan te pakken. Gelukkig herinnerde ik mij de selderij-test…

2. SIMON SINEK’S SELDERIJ-TEST

The selderij-test is een simpele methode die je helpt bij het maken van beslissingen. Stel je eens voor dat je een avond op een feestje bent met succesvolle ondernemers. Je bent zelf ook ondernemer en je wilt graag weten wat het geheime ingredient is om je eigen bedrijf succesvol te maken. Iemand tegen je zegt: “Weet je wat jij nodig hebt in jouw bedrijf? Stroopwafels. Als jij geen stroopwafels implementeert in je bedrijf ben je een dief van eigen portemonnee!”. Iemand anders zegt echter tegen je: “Sojamelk. Als je kijkt naar hoe de economie er nu voor staat? Geen twijfel dat je dan Sojamelk in je bedrijf moet gebruiken wil je succesvol worden.” Weer iemand anders zegt: “M&M’s. We hebben zelf M&M’s geïntroduceerd binnen het bedrijf en sindsdien groeien we als een malle. Facebook gebruikt ook M&M’s. Jij moet het dus ook zeker doen.”. En weer iemand anders zegt tegen je: “Selderij. Het geheime ingredient is selderij”.

Wat doe je nu? Welk advies volg je? Welke snack koop je? Het is allemaal goed advies van goede en succesvolle mensen. Dus wat doe je? Waarschijnlijk ga je naar de supermarkt en koop je maar alles. Selderij, sojamelk, stroopwafels en M&M’s. Het aanschaffen van deze producten kan wel of niet van grote impact zijn op de groei van je bedrijf. Er is geen garantie. Je brengt veel tijd door in de supermarkt en je geeft er veel geld uit. Maar het ergste is dat, wanneer je in de rij staat met je armen vol selderij, sojamelk, stroopwafels en M&M’s, niemand enig idee heeft waar je in gelooft.

En dat is omdat al hetgeen dat je hebt gekocht, niet noodzakelijk overeenkomt met iets waar je in gelooft. Niemand kan zien waar je voor staat. Dus lopen de mensen langs je en negeren je. Stel je eens voor dat je wist wat je passie was. Dat je wist wat je “Waarom” was. Als jou “Waarom” was om altijd gezond te zijn en alleen dingen te doen die de integriteit van je lichaam beschermen. Dan zou je nog steeds al hetzelfde advies krijgen van dezelfde slimme, succesvolle mensen. Maar het verschil is dat, wanneer je naar de supermarkt gaat, je alleen selderij en sojamelk koopt. Dat zijn de enige producten die dan logisch zijn om te kopen.

3. WEES CONSEQUENT

Gegarandeerd leveren die producten waarde voor jou op. Je geeft minder geld uit in de supermarkt dus daar maak je al je eerste winst. En wanneer je in de rij staat, met je selderij in 1 arm en de sojamelk in de andere, kan iedereen zien waar je voor staat. Dat is authenticiteit. Dus wanneer er iemand langs je loopt, kan deze zien wie je bent door alleen de selderij en sojamelk te zien. Ze kunnen naar je kijken en zeggen: “Hey, jij bent gezond. Geloof je in gezond leven? Ik ook!”.

Gefeliciteerd, je bent een klant rijker. Of je hebt een verwijzing, een werknemer, een artikel, een blog of buzz aangetrokken. Het beste van dit alles is, dat zo gauw ik aangaf dat jou “Waarom” gezond leven was, nog voordat ik zei dat we selderij en sojamelk gingen kopen, jij al wist dat dit het geval was. Dat is schaalbaarheid.

Hoe meer je praat over jouw “Waarom” en waarom je doet wat je doet met degene die met je werken, voor je werken, in je buurt werken, hoe beter iedereen weet waar jij voor staat en wat goede keuzes zijn voor jou. Niet omdat ze hun eigen onderbuik gevoel vertrouwen en niet omdat jij enkele regels hieromtrent hebt opgesteld. Ze weten het omdat ze weten wat jou drijft en dat maakt sommige keuzes simpelweg voor de hand liggend. De verschillende opties waaruit gekozen kan worden zijn logisch of zijn dat niet. En dat is de kracht van “Waarom”. Het is een schaalbaar model dat het maken van keuzes makkelijk maakt.

4. MIJN EIGEN WAAROM

Mijn persoonlijk “Waarom” is dat ik goede ideeën wil zien groeien. Maar in de meeste gevallen ligt het succes van een idee niet besloten in het idee, maar in de executie daarvan. Mijn ervaring bij het opzetten en laten groeien van startups gebruik ik om ideeën een succes te maken. Ik help met behulp van lean startup, growth hacking en design sprints. En waar nodig, kan ik een ondernemers met een goed idee in contact brengen met een netwerk van digitale experts. Dus bij he kiezen van een nieuwe opdracht, hoe ik alleen nog maar te kijken of ik inderdaad waarde kan toevoegen bij de executie van hun idee. Ik hoef alleen maar mijn selderij-test uit te voeren.

Dus mocht je een goed idee, product of dienst hebben dat je wilt laten groeien en slaag je voor mijn selderij-test, aarzel dan niet contact met me op te nemen en dan help ik je graag! En weet je wat jouw selderij test is? Laat het me weten want ik hoor graag hoe andere deze methode toe passen!

 

SUCCES!

Met dank aan Andrew Warner en Simon Sinek voor het interview waarop dit artikel is gebaseerd. Het interview kan hier terug worden gekeken.