Het is weer maandag en je moet de komende week weer vol aan de bak! Maar je voelt dat je energie niet helemaal opgeladen is in het weekend! Slapen is één van de belangrijkste zaken in ons leven. Van slapen krijgen we rust. Slapen helpt ons de dag verwerken. Er een nachtje over slapen helpt ons beter en helder denken. Maar iedereen valt weleens een keer niet zo snel in slaap.
Er zijn vaak verschillende oorzaken waarom mensen niet in slaap kunnen vallen.

Hieronder 5 tips die kunnen helpen:

1. Niet eten voor het slapen gaan

Eten voordat je gaat slapen, geeft een opgeblazen gevoel en je voelt je zwaar. Je buik is vol en je kunt oprispingen krijgen. Probeer een paar uur voordat je naar bed gaat niet te zwaar te tafelen. Zorg voor balans in je lijf. Je lichaam gaat rusten, dus verwacht niet dat het tijdens de nachtrust ook nog eens een maaltijd moet gaan verteren. Daarnaast is ook bekend dat koffie en andere cafeïnehoudende dranken niet goed zijn voor je slaap. Frisdranken met veel suiker geldt hetzelfde voor, want suiker geeft juist energie en verslapt je pas na een tijdje, ondertussen lig je te woelen in je bed.

2. Vermijd TV, laptop, tablet, mobiel

Televisie kijken op een groot scherm is het minst erge, maar het turen op kleine schermpjes, zoals die van een laptop, mobiele telefoon of tablet kunnen funest zijn voor je nachtrust. De felheid van het licht van zo’n scherm maken je juist wakkerder. Maar het gaat niet alleen om het licht. Ook de activiteit die op zo’n schermpje wordt verricht maken dat je hersenen aan het werk blijven en er continu prikkels binnenkomen. Die houden je wakker, de slaap in je ogen verdwijnt en het is gedaan met je nachtrust.

3. Positieve gedachten

Vlak voordat je gaat slapen, is piekeren misschien wel het slechtste wat je kunt doen om rustig in slaap te kunnen komen. Van piekeren ga je malen en blijf je wakker. Denk daarom aan positieve zaken. Een blije herinnering, een leuk moment op die dag, iets waar je naar uitkijkt. Iets waar je van gaat glimlachen 🙂 Even de negativiteit vergeten en je hoofd vullen met iets moois. Het is toch fijn, om het laatste moment van je dag vrolijk te eindigen?

4. Lees een tijdschrift, roman of stripboek

Lezen kan een slechte werking hebben op je nachtrust, omdat het te zwaar is, of omdat het te spannend is. Voor die mensen is het lezen van lichte lectuur een uitkomst: een tijdschrift, een huis-, tuin- en keukenroman of een lichte chicklit. Voor de mensen die gewoon graag zwaar lezen en daar geen last van ondervinden, kunnen natuurlijk hun boeken blijven lezen.

5. Muziek

Muziek kan ook helpen om in slaap te komen. Rustige muziek helpt dan weer meer dan snoeiharde metalmuziek of vlijmscherpe gitaarmuziek. Rustige ballads, mediatiemuziek, natuurgeluiden, blues, jazz of rustige klassieke muziek kunnen een uitkomst zijn om in slaap te vallen. Spotify heeft heerlijke afspeellijsten voor je al gereed. Daarnaast is het interessant om eens te kijken naar Mediatatie audio Holosync.

Good Night!