Voor zowel de koper als verkoper is het bepalen van de waarde van een website / online business een lastige taak. De eigenaar kan proberen met een aantal berekeningen de waarde zelf te achterhalen. De vraag blijft echter, hoe definieer je de waarde van een bestaande website / online business?

Dus hier zijn enkele tips over hoe je succesvol de waarde kunt bepalen van je website of online business.

 

Basic

Deze methode om je website of online business te waarderen in cijfers is door te kijken naar de omzet. Er zijn specifieke inkomsten en uitgaven die zich vermenigvuldigen waaruit je de jaarlijkse omzet kunt achterhalen om een   verkoopprijs te bepalen.

 

Percentage van de cash flow

In deze methode is de verkoopprijs van de website of online business gebaseerd op de stroom van cash flow of winst dat wordt gegenereerd. Naar de toekomst kijken is slim om te doen aangezien de nettowaarde van een website of online business een stijgende lijn zal moeten laten zien.

De meeste kopers houden rekening met de netto-inkomsten die een website of online business jaarlijks maakt plus enkele procenten bovenop dit bedrag. Tijdens het waarderingsproces zal de verkoper de netto-inkomsten van de website of online business moeten bepalen. Om te komen tot de nettowinst dien je alle kosten van de totale omzet af te trekken die in totaal zijn gemaakt (zoals hosting, online marketing, advertisment, banners, affiliatie systeem, etc.)

Het is aan te bevelen dat deze berekening wordt gebaseerd op een periode van 12 maanden. Na het bepalen van de netto-inkomsten per jaar, kan de verkoper een multiplier-waarde selecteren. Voor gevestigde websites of online business kan de waarde tussen 1.5x tot 3x. Stel dat bijvoorbeeld een jaarlijkse netto-omzet van een website of online business € 50.000 bedraagt; Een koper kan dan vermenigvuldigen met 2x en doet een bod van € 100.000. Daarnaast zijn er diverse andere zaken waarmee de koper geconfronteerd kan worden. Om de risico’s van een website of online business vast te stellen zijn er een aantal factoren waarmee rekening gehouden  zoals: toenemende groei, stabiele inkomens, automatisering, traffic en kwaliteit, diverse inkomstenstromen.

Over het algemeen zijn er veel verschillende manieren waarop websites en online business kunnen worden gewaardeerd. Voor sommige potentiële kopers kan het de inkomstenstroom zijn en voor andere weer een grote klanten lijst (database) dat aantrekkelijk is.

Hier zijn enkele redenen bij het vaststellen van de prijs:

– Verkoop en winst cijfers en trends

– Traffic cijfers en trends

– Ouderdom website of online business

– Waarde domeinnaam

– Branche trends en vooruitzichten

– Zakelijke groeipotentieel

– Intellectuele eigendomsrechten / Patent

– Unieke content

– Inventarisatie (indien van toepassing)

– Reclame methoden en kosten

– Personeel / deskundigheid die nodig is om de website of online business te runnen

– Financiering

– Concurrentiebedingen / voorwaarden

 

Voor degenen die denken met een website of online business geen geld kunt verdienen, hier is een lijst van met succesvolle verkoopwaarden:

 

De Top 20 websites en online business die verkocht zijn

 

1. aQuantive

Gekocht door Microsoft voor $ 6333000000

2. Broadcast

Gekocht door Yahoo! voor $ 5700000000

3. Geocities

Gekocht door Yahoo! voor $ 3600000000

4. Youtube

Gekocht door Google voor $ 1650000000

5. Marketing Yahoo!

Gekocht door Yahoo! voor $ 1630000000

6. Bebo

Opgekocht door AOL voor $ 850.000.000

7. Tell Me

Gekocht door Microsoft voor $ 800.000.000

8. Club Penguin

Gekocht door Disney voor $ 700.000.000

9. Right Media

Gekocht door Yahoo! voor $ 680.000.000

10. Real Media 24/7

Gekocht door WPP voor $ 649.000.000

11. Postini

Gekocht door Google voor $ 625.000.000

12. MySpace

Gekocht door News Corp voor $ 580.000.000

13. Adult Friend Finder

Gekocht door Penthouse Media Group voor $ 500.000.000

14. Mezi Media

Gekocht door Winkel toevoegen voor $ 352.000.000

15. Zimbra

Gekocht door Yahoo! voor $ 350.000.000

16. Business

Gekocht door R.V. Donnelley voor $ 345.000.000

17. Blue Lithium

Gekocht door Yahoo! voor $ 300.000.000

18. Audible

Gekocht door Amazon voor $ 300.000.000

19. Last FM

Gekocht door CBS voor $ 280.000.000

20. Tacoda

Gekocht door AOL voor $ 275.000.000

Nadat je de waarde van je website of online business hebt bepaald, wil je misschien weten “hoe kan ik dit het beste verkopen?”

Het is dan ook belangrijk om een professioneel en gerenommeerd bedrijf die bemiddeld en adviseert bij dit soort verkopen en overnames.

Bijvoorbeeld Deloitte, Ernst & Young of de Rabobank, hebben E-Business Mergers & Acquisitions divisies met mensen die je kunnen helpen bij de koop over verkoop proces.