Je kent de eenhoorn wel, het mythische paard met een hoorn op het hoofd. Sommige bedrijven worden ook eenhoorns of unicorns genoemd, namelijk startups – dus startende bedrijven – die al een miljard waard zijn voordat ze naar de beurs gaan of worden verkocht voor bedragen met vele nullen. De meeste unicorns komen uit de grote booming business landen en uit de tech-sector, zoals de Verenigde Staten, China, India en andere opkomende Aziatische landen. Maar Nederland heeft ook unicorns. Althans, er is er momenteel in ieder geval 1, namelijk de online betaaldienst Adyen. Nu nog wel, maar de kans aanwezig dat dit bedrijf niet meer zo uniek is op de exclusieve markt van de eenhoorns. NRCQ zette de kanshebbers om minstens een miljard waard te zijn als startup op een rijtje via informatie van onderzoeksbureau Pitchbook en het techblog StartupJuncture.

Startupschool.nl vatte die voor jouw samen:

1. Catawiki
Waarde: 940 miljoen euro

Product: online veilingdienst

catawiki-startupschool.nl


 

 

Catawiki is in 2008 opgericht door René Schoenmakers en Marco Jansen in de Drentse hoofdstad Assen. Aanvankelijk ter uitbreiding en beheer van hun eigen stripboekenverzameling. Maar daar bleef het niet bij. Inmiddels worden allerlei veilbare producten via deze online dienst verkocht en gekocht. Zo bracht een haar van Napoleon 2.500 euro op en de allereerste Kuifje uit 1930 30.000 euro, meldt NRCQ. Het bedrijf is actief in de meeste West-Europese landen en is een expansie naar China van plan. Sinds 2013 maakt deze dienst winst en als groei zo doorzet dan wordt Catawiki ook een unicorn.

2. Elastic

Waarde: 500 miljoen euro

Product: zoeksoftware

elastic-startupschool.nl

 

 

 

 

 

StartupJuncture en NRCQ melden dat er nauwelijks grote techbedrijven zijn die de zoeksoftware van Elastic niet gebruiken. Netflix, Facebook, Microsoft en Uber maken er in ieder geval goed gebruik van. Met Elastic kunnen ze sneller zoeken tussen hun eigen gegevens, Big Data dus. De investeerders van het Amsterdamse Elastic zitten dan ook vooral in het Amerikaanse Silicon Valley. Elastic verdient haar geld op een bijzondere manier. De software is namelijk gratis en open voor iedereen die ermee wil werken. De mensen op de kantoren van Elastic in Amsterdam, Hongkong, Palo Alto, Londen en Berlijn weten het beste hoe het programma het nuttigst toe te passen en daar betalen de klanten dan voor, zodat Elastic al gauw de unicorn-status zal verkrijgen.

3. Takeaway.com

Waarde: 300-500 miljoen

Product: bestel- en bezorgsite voor eten

takeaway-startupschool.nl

Takeaway.com is natuurlijk de internationale naam, maar in Nederland kennen we dit bedrijf beter als Thuisbezorgd.nl. Ooit als studentenbedrijfje in Utrecht opgericht, is het nu een volwaardige club die kans maakt om een eenhoorn te worden. In Duitsland is het ook al de op één-na-grootste bestelsite. Er worden zo’n 1,7 miljoen bestellingen verwerkt in tien Europese landen. Per bestelling van 20 euro ontvangt Takeaway.com tien procent commissie, dus tel uit de winst. Oprichter Jitse Groen zei eerder in NRC dat hij jaarlijks groeit met ongeveer vijftig procent.

4. Shapeways

Waarde: 300 miljoen euro

Product: marktplaats voor 3D-geprinte producten

shapeways-startupschool.nl

Shapeways is een online marktplaats voor 3D-geprinte producten die is ontstaan in Eindhoven. Ja, bij Philips, waar het bedrijf een spin off van is. Bij Shapeways kunnen eigen ontwerpen of van anderen uitgeprint en besteld worden, bijvoorbeeld maquettes, schaalmodellen en prototypes. De internationale marktplaats verscheept volgens NRCQ maandelijks 120.000 stukken en telt dertigduizend ‘winkels’.
Naast Eindhoven heeft Shapeways ook een kantoor in New York. Populair is nu de 3D-selfie. Scan met de iPad je vriend in en laat Shapeways een 3D-poppetje van hem uitprinten en bezorgen. Hoge potentie om een unicorn te worden.

5. Travelbird

Waarde: 150-300 miljoen euro

Product: online reismarktplaats

travelbird-startupschool.nl

Travelbird zet dagelijks zes pakketreizen met korting online, waardoor de keuze van klanten eenvoudiger wordt. De site zou keuzestress wegnemen, omdat de mensen niet meer hoeven te zoeken naar de beste deals en combinatiekortingen. Het Amsterdamse bedrijf heeft 670 werknemers, een omzet van 95 miljoen euro, is in zeventien landen actief en zo’n 15.000 mensen boeken per dag een reis via Travelbird.