Het slechte nieuws: elke dag starten duizenden mensen een online business. Maar een klein deel hiervan zijn ook daadwerkelijk een succes.

Het goede nieuws: Er zijn bepaalde basis regels die je kunt volgen om je online business een succes te maken.

Hieronder volgens de gouden regels voor het runnen van een online business.

1. Houd je website design simpel en goed      georganiseerd

Mensen hebben de neiging om hun website een heel bijzonder design te geven zodat het er cool uitziet. Ze voegen grote afbeeldingen, animaties en muziek toe. Dit is een grote fout, zeker voor bedrijven in de business-sector. Het is veel belangrijker om je design zo te maken dat bezoekers er makkelijk mee overweg kunnen. Veel mensen vinden muziek op een website juist vervelend. Ook moet je ervoor zorgen dat de tekst makkelijk te lezen is. Donkere tekst op een lichte achtergrond is de veiligste keuze.

Apple.com is een perfect voorbeeld van een website met een goed design. Apple.com heeft de beste webdesigners van de wereld. Check de Apple site of van andere grote bedrijven voor inspiratie.

2. Beantwoord je bezoekers regelmatig

Wanneer je een bezoeker bent, en dus potentiële klant, en je vult een formulier in, is het te verwachten dat je zo snel mogelijk antwoord krijgt. Mensen maken altijd een idee in hun hoofd van hoe lang het zal duren totdat een bedrijf antwoordt. Zelfs wanneer je op vakantie bent, zul je moet zorgen dat de e-mails beantwoord worden.

Er te veel concurrentie die jouw onbeantwoorde klanten zullen inpikken.

3. Motiveer je bezoekers

Als je ervoor kunt zorgen dat de websitebezoekers actieve deelnemers worden op jouw website, zal de loyaliteit van je bedrijf en de verkoop van je producten worden verhoogd. De makkelijkste manier om dit te doen is om een blog te openen waar bezoekers reacties kunnen achterlaten. Maak reclame voor je website in je nieuwsbrief en vraag om reacties. Voor grotere websites is het een idee om een plaats te maken waar bezoekers suggesties kunnen uploaden.

Zorg ervoor dat je lid bent van een aantal social media, zoals twitter, facebook, pinterest of linkedin en informeer je klanten met informatie van hoge kwaliteit. Zorg er ook voor dat je een follow button hebt op je website, zodat mensen je kunnen volgen via hun favoriete social media platform en op de hoogte zijn van jouw updates.

4. Geef je bezoekers een reden om terug te komen

Bezoekers die vaker terugkomen op je website zullen ervoor zorgen dat je verkoop stijgt. Je kunt je bezoekers op verschillende manier een reden geven om terug te komen. Je kunt bijvoorbeeld een aanbieding maken op 1 bepaalde dag in de maand. Een ander voorbeeld is artikelen schrijven die elke maand een vervolg krijgen. Zorg ervoor dat het onderwerp interessant is voor je bezoekers.

Regelmatig goede content toevoegen aan de website zorgt ervoor dat bezoekers terug blijven komen.

5. Push je bezoekers niet te veel

Niemand houdt van een opdringerige verkoper. Dit geldt ook voor online bedrijven. Mensen haten om te voelen alsof ze iets móeten kopen. Je kunt de voordelen van een product uitlichten, maar probeer het niet te overdrijven. Kijk uit voor spam-achtige teksten. Dit zal je website geen goed doen!

6. Maak je website niet te perfect

Je hebt vast wel eens gehoord van de term “search engine optimization” of SEO. Mensen richten hun website zo in dat ze makkelijk gevonden kunnen worden op zoekmachines, zoals Google. Veel online bedrijven gaan hier veel te ver in. Hun websites worden geband van de zoekresultaten omdat de zoekmachines het zien als spam. Ook worden de websites minder fijn leesbaar voor bezoekers als je te veel richt op SEO.

7. Zorg ervoor dat je links niet op de verkeerde websites terechtkomen

Het is bekend dat Google en andere zoekmachines ernaar kijken hoeveel links leiden naar een website en ze daarop de zoekresultaten indelen. Dit heeft ervoor gezorgd dat beheerders van online bedrijven zo veel mogelijk links wilden hebben als mogelijk was. Soms betalen ze zelfs voor links op websites of blogs. Maar in de meeste gevallen zijn deze bepaalde links geplaatst op slechte websites. Dit zijn bijvoorbeeld sites vol spam en dit is alleen maar slechte reclame voor je bedrijf.

8. Zorg voor een goede nieuwsbrief

Vraag aan je bezoekers of ze zich willen inschrijven voor de nieuwsbrief. Geef ze een goede reden om dit te doen, zoals een gratis artikel of online cursus van jouw bedrijf. Heb respect voor je bezoekers en hun tijd. Zorg ervoor dat je de nieuwsbrief niet te vaak verstuurd, ongeveer een keer per maand is genoeg. Zorg er ook voor dat je nieuwsbrief een kwalitatieve inhoud heeft en dat mensen zich makkelijk kunnen aan- en afmelden.

9. Onthoud dat klanten gewoon mensen zijn

Veel mensen vergeten dit, ze behandelen hun klanten niet al “echte” mensen. Blijf goed zorgen voor je klanten. Wanneer je ze niet kunt helpen, laat ze dat dan weten en stuur ze eventueel door naar iemand die ze wel kan helpen. Ook al kun je ze op dit moment niet helpen, mensen zullen herinneren dat je extra moeite voor ze gedaan hebt en zullen dit verspreiden via social media. Zo niet, dan weet je in ieder geval dat je het beste gedaan hebt.  Hoe digitaal de business ook wordt, je dealt altijd met echte mensen

Reputatie is alles, vergeet dat nooit.