Veel investeerders slaan zichzelf voor de kop omdat ze destijds niet hebben geïnvesteerd in Instagram! Met 500 miljoen gebruikers wereldwijd en een focus op foto’s en video’s is Instagram hét populaire sociaal media platform om je merk of bedrijf dagelijks onder de aandacht van je doelgroep te brengen! Ben jij al op zakelijk gebied actief met Instagram?! Als dat niet zo is, lees hieronder snel de 8 redenen waarom je als de donder zou moeten beginnen! Hoe kun je Instagram optimaal gebruiken voor je website, webshop, bedrijf, product of dienst? De mogelijkheden met Instagram zijn echt overweldigend. Het goede nieuws is dat er geheimen technieken en methoden zijn ontworpen die kunnen helpen om het beste uit Instagram te halen en eenvoudig te gebruiken.

1. Een foto zegt meer dan 1000 woorden

Nee, dat is helemaal geen cliché.

Heeft jouw bedrijf een product dat je kunt weergeven op een visueel (foto) dynamische (video) manier? Als je de passie van wat je te bieden hebt kan vertalen in een visueel beeld, opent dit een deur van mogelijkheden. De meeste mensen kijken graag naar interessante afbeeldingen op hun mobiel. En als je ze kunt “aantrekken” met een leuke high-resolution foto of video, oftewel een “advertentie”, maar tegelijkertijd dat niet is, kan het uiteindelijk evenveel waard worden als een betaalde Google adsense reclamecampagne. Wees dus creatief!

2. Instagram bied je doelgroep een kijkje achter de schermen

Wanneer je een aantal foto’s of video’s deelt die een kijkje bieden achter de schermen van je dagelijkse werkzaamheden op kantoor of in de winkel (webshop), kan het een gevoel van vertrouwen en band creëren tussen jou en je (potentiële) klanten. Dit is een van de meest krachtige manieren waarop sociale media je kan helpen. En dit is ook een van de redenen waarom de televisie vol zit met reclames van mensen die werken aan iets of bezig zijn met een product. Het zit in de menselijke natuur nieuwsgierig te zijn naar wat er gaande is “achter het gordijn”.

3. Het creëert klant betrokkenheid

Zodra je een redelijke hoeveelheid volgers hebt (vanaf 1000 tel je mee), staat de deur wijd open voor (potentiële) klanten dingen te delen en communiceren over je product of dienst, door het gebruik van (#) hash-tags. Het nodigt mensen uit om selfies te nemen en te delen met je product of dienst. Een van de redenen waarom mensen van Instagram houden! Hoe meer plezier ze hebben met het volgen van jouw merk of bedrijf, hoe meer ze bereid zullen zijn om iets van je af te nemen. Daarnaast zullen zij ook enthousiast zijn om jouw merk of bedrijf weer te delen met anderen op hun eigen social media.

4. Instagram geeft je merk of bedrijf een persoonlijkheid

Wanneer Instagram in combinatie met andere social media platformen, je website en je advertenties wordt ingezet, dan is de kans super groot dat jou merk of bedrijf in de “customer mind” van je doelgroep blijft hangen.

Wanneer je foto’s en video’s die je op je Instagram plaatst goed zijn uitgekozen, bouw je een goede persoonlijkheid en “energie” om je merk heen. De waarde hiervan moet je niet onderschatten… zeker niet in bepaalde delen van marketing waar persoonlijkheid en neuromarketing juist enorm belangrijk is!

5. Vertrouwen opbouwen

Wanneer je online bent, kan het menselijke van de interacties tussen jou en je klant wegvallen. Dit is vervelend wanneer je een vertrouwensband wil opbouwen met je (potentiële) klanten. Instagram geeft je een gezicht.

Als je leert hoe je Instagram moet gebruiken om vertrouwen op te bouwen, zal dit ervoor zorgen dat je meer verkoopt en blije klanten hebt. Je moet niet onderschatten hoeveel impact leuke en hoge kwaliteit foto’s en video’s voor je merk of bedrijf betekent.

6. Instagram houd je merk of bedrijf bekend

Zorg ervoor dat je weet hoe je Instagram kunt inzetten zodat anderen over jouw praten. Een succesvolle voorbeeld is de nieuwe functie Instagram Stories vaak te gebruiken, een zakelijke pagina te maken (bedrijfsprofiel) en door het houden van acties en “Instagram contests”.

Instagram is het perfecte platform om een wedstrijd op te houden en hiermee je merk of bedrijf te promoten. De mogelijkheden zijn oneindig, je moet gewoon goed kijken wat er al gebeurt om je heen en 10% beter doen dan de rest! Wat veel wordt gebruikt is “De best gedeelde foto met jouw product ontvangt een gratis product”. Dit is een populaire methode die keer op keer werkt!

Bedenk een aantal wedstrijden en post die vandaag nog!! Je zult zien dat in combinatie met goede hast-tags dit enorm veel engagement heeft. Met de nieuwe functie Instagram Analytics kun je nu al het verkeer en interactie meten en analyseren!

7. Knallen met je events!

Ben je van plan om met jouw merk of bedrijf een event te organiseren of op een beurs te gaan staan? Laat dan op Instagram weten dat je bedrijf dit gaat doen, zodat mensen geïnteresseerd raken in jouw aanwezigheid daar. Huur een professionele en creatieve fotograaf of filmploeg in die van de gehele dag op het event foto’s en video’s maakt. Tijdens en na het event kun je de leuke foto’s en filmpjes dan posten op Instagram. Focus op foto’s en video’s met interactie, dus met jezelf en klanten erbij. Bijna iedereen houdt van dit soort aandacht. Mensen houden er niet van om het gevoel te hebben dat ze iets missen, dus wanneer jij weer aanwezig bent op een event, zullen ze ook de moeite nemen om langs te komen.

8. Hot or not

Denk aan mascottes, huisdieren of lieve babies die grappige dingen doen voor een bepaald merk of bedrijf. Het heeft maar 1 poging nodig om de reputatie van een merk te veranderen. Het is ook een goede manier om werknemers en familie mee te laten doen in het delen van jouw posts. Jazeker, 1 leuke foto van een schattig dier of grappige gebeurtenis kan ervoor zorgen dat je geen geld meer hoeft uit te geven aan extra advertenties. Tip: op Instagram zijn de kosten voor betaalde advertenties lager dan op Facebook, maak daar gebruik van zolang dat nog kan.

See you on Instagram 😉