Steeds meer mensen realiseren zich dat onze gewoontes onze identiteit vormen en de dingen die we elke dag doen de reden is voor ons succes of gebrek aan succes.

We doen weer een nieuwe wens – bijvoorbeeld ons gedrag veranderen, om de slechte gewoontes te vervangen met goede, om te doen wat succesvolle personen doen.

En we proberen het, we gaan ervoor…

We beginnen iets nieuws, of elimineren een activiteit die slecht voor ons is. En we voelen ons een tijd lang gemotiveerd en blij. Maar al snel zal dit vervagen…

Sommige mensen proberen het opnieuw, hoewel hun motivatie veel minder wordt. En BOEM het gaat weer fout.

Dan stoppen ze, gaan terug naar wat ze gewend waren te doen. En het voelt zo comfortabel om terug te zijn waar je je veilig bij voelt en alles is zoal je dat gewend bent….

Maar dat is de gevangenis waarin we leven. De comfort zone waar we jaren in zijn geweest  belet ons ECHT te leven. Niets nieuws of opwindends zal ooit gebeuren in de comfort zone, en ook zullen we onszelf niet verbeteren en belangrijke dingen doen met onze toekomst.

Maar dit is niet je enige optie!

Wees gerust het gevoel om bepaalde gewoontes te veranderen zal opnieuw opduiken, zeker als je het al eerder hebt gehad.

Dus geef nog lang niet op om je droom, wens of  visie waar te maken door de gewoontes te ontwikkelen die je wilt. Maar deze keer, denk en handel met anders en slimmer.

Hier zijn de meest voorkomende fouten, die mensen maken wanneer ze hun gedrag veranderen en een nieuwe gewoonte proberen aan te leren.

1. Te veel gewoontes tegelijk te ontwikkelen of veranderen

Doe dat jezelf niet aan. Niet alleen zal alles mislukken, maar je zult je daarna ook erg teleurgesteld voelen. Want je hebt je wilskracht volledig verbruikt en je zult dan de moed niet meer hebben om het opnieuw te proberen.

DUS, focus op één gewoonte.

Geleidelijke verandering is wat past echt werkt.

Natuurlijk, we hebben het hier over levenslange veranderingen, niet alleen maar iets volhouden gedurende een paar weken.

Daarom, als je iets wilt veranderen laat dat het enige zijn waarop je je voorlopig concertreert! Laat al het andere achter je.

2. Groot beginnen

Een andere grote vergissing.

Alle succesvolle mensen doen dit: ze denken groot, maar ze beginnen klein. En zo zou jij het ook moeten doen.

Er moet wel een einddoel zijn om iets te veranderen. En wat het ook is, je moet eerst een bepaalde gewoonte ontwikkelen.

Als je bijvoorbeeld fit wilt worden, moet je beginnen met gezond te eten en dan pas moet je fitness tot een gewoonte maken.

Als je bijvoorbeeld schrijver wilt worden, moet je de wilskracht vinden om elke dag te gaan zitten en schrijven.

Hoe moet je een einddoel opsplitsen in specifieke taken? Elk deel zal iets moeten veranderen dat uiteindlijk je eindresultaat vormt.

Werk dus uit welke stappen je elke dag moet nemen om dichter bij dat einddoel te komen.

En begin met de eerste stap.

Maak die zo klein en simpel mogelijk zodat je er geen nee tegen kunt zeggen.

3. Niet consistent zijn

Alles kost tijd!  En dat is waar de meeste mensen ontdekken dat ze (nog) te zwak zijn en eigenlijk niet klaar zijn om te veranderen.

Maar als je het werkelijk wilt, dan heb je geduld nodig.

Het is niet moeilijk. Je moet alleen maar die ene aktie ondernemen die we juist hebben genoemd. Maar als je het niet elke dag doet, dan zal je geen resultaten zien.

4. Niet geconcentreerd zijn

In onze huidge tijdperk zijn er zoveel zaken die je af leiden. Nooit eerder waren en zoveel technologische producten, internet, gadgets, events, entertainment dan wat we nu tot onze beschikking hebben.

En we kunnen het alleen maar accepteren.

Want wat je ook probeert te doen om het te vermijden, mensen zullen je kamer inlopen, apparaten zullen lawaai maken en berichten zullen binnen komen op je smartphone of iPad. Je aandacht zal vaak moeten overschakelen naar een andere taak zoals het checken van je email of sociale media, entertainment, iets anders lezen, denken over de dag van gisteren, of plannen maken voor de dag van morgen.

Stop! Merk op dat het gebeurt en ga snel weer terug naar wat je aan het doen was.

Zelfs als je elke dag maar een paar minuten de tijd neemt om uit gewoonte die ene taak uit te voeren, moet je de hele tijd geconcentreerd blijven.

Het is uiteindelijk allemaal een zaak van prioriteiten. En als je gewoonte nummer 1 wordt op je lijstje, dan zal je zeker slagen.

5. Het niet serieus nemen

De meeste succesvolle mensen beginnen met mini gewoontes

Sommige personen wilden een extra gespierd lichaam en begonnen met één push up per dag. Anderen moesten hun gezondheidstoestand verbeteren en hun lichaam in vorm krijgen; zij begonnen door groenten toe te voegen aan een van hun dagelijkse maaltijden. Amateur schrijvers begonnen met het schrijven van een paar zinnen elke ochtend. Anderen – door slechts een paar minuten per dag te mediteren.

Dat is alles wat nodig is om te starten. Dan kom je er wel.

Maar handelingen zoals hierboven genoemd lijken vaak te weinig, en mensen willen gewoonlijk vlug en snel veranderen. Dat is de oorzaak dat ze het hele proces niet serieus nemen en het opgeven voordat ze enig resultaat hebben geboekt.

Laat dat jou niet gebeuren!

6. Niet weten Waarom je het doet

“Je waarom”  ligt diep in je begraven.  Het is jouw einddoel, de drijfkracht die je zal helpen om de beperkingen van je gedachten (zoals angsten, uitstellen, verwachtingen, ongeduld, etc.)

En zonder de”waarom” vraag te beantwoorden zul je geen enkele nieuwe richting inslaan.

Daarom ga er bij zitten en denk er over na. Waarom wil je die verandering in je leven maken? Hoe graag wil je het?

7. Wachten op snelle resultaten

Mensen die niet kunnen wachten om vanaf de start al vooruitgang te zien, eindigen sneller en geven vroegtijdig op.

Je kunt dus beter al je energie focussen op het geconcentreerd en consistent proberen te blijven en laat de dingen hun gang gaan. Wanneer de tijd er rijp voor is, zul je de resultaten zien. En die zullen je motiveren om door te gaan op de ingeslagen weg.

8. Opgeven na één mislukking

Als je het opgegeven hebt na 1 mislukking (nadat je al de vorige aanwijzingen hebt gevolgd),  dan wil je het gewoonweg niet graag genoeg. Als dat het geval is, ga dan maar werken aan iets anders.

Maar vergeet niet dat nadat je een mislukking hebt meegemaakt, je meer ervaren bent, je hebt een lesje geleerd en je weet precies wat je de volgende keer moet doen, en het zal je sterker maken. En als je blijft proberen, zal je uiteindelijk de manier vinden om te slagen.

Dit zijn de voornaamste oorzaken waarom we er niet in slagen nieuwe gewoonten te ontwikkelen. En ik garandeer je dat je zult krijgen wat je van het leven wilt, als je aan elk van deze oorzaken werkt. En wanneer dit een keer gebeurt, zal je meer gedisciplineerd zijn, ervarener, zelfverzekerder en 100% klaar zijn voor wat de toekomst voor je in petto heeft.

We vormen eerst onze gewoonten en dan vormen onze gewoontes ons.

Succes 🙂