Hebt je ooit problemen gehad bij het sluiten van een deal of het overtuigen van iemand van jou waarde? De meeste mensen hebben dit probleem of op zijn minst een paar keer in hun leven gehad. In business staat het beheersen van doorzettingsvermogen bekend als de sleutel tot het grote succes en kan het verschil tussen een klopje op de rug of een klap in het gezicht zijn!

Hieronder de 7 overtuigingstechnieken die je absoluut niet mag vergeten:

1. Geef en je zult ontvangen

Wanneer iemand iets voor je doet, weet je instinctief dat je iets terug zal moeten doen voor diegene. Psychologen noemen dit wisselwerking, en dit kan erg handig van pas komen bij het overtuigen.

Probeer het volgende keer wanneer je collega of je baas hulp nodig heeft. Wees de eerste die hem te hulp schiet.  Beter nog, denk vooruit en wees op de hoogte van deadlines en vergaderingen die je baas heeft. Volgens de regels van wisselwerking, zullen ze eerder geneigd zijn ook iets voor jou te doen.

2. Geef je zwaktes toe

Mensen zullen nooit een idee geloven als het klinkt alsof het te goed is om waar te zijn. De meest effectieve manier om overtuigend te zijn, is een zwakte toegeven.

Volgende keer wanneer je iemand wil overtuigen, geef dan toe aan een klein foutje, en vervolg daarna met waarom jij de beste bent om de baan te doen. Geef bijvoorbeeld aan dat je in plaats van 3 jaar maar 2 jaar ervaring hebt, maar leg uit dat jou ervaring zeer rijk is.

3. Benadruk het verlies

Het is aangetoond dat verlies voor meer besluit zorgt dan winnen. Dit betekent dat als je overtuigender wilt zijn, je moet aanwijzen wat mensen verliezen wanneer ze niet akkoord gaan, plus wat ze verdienen.

Dus wanneer je solliciteert voor een baan, zorg ervoor dat het bedrijf weet wat ze verliezen als je niet aannemen. Zorg er wel voor dat je dit op een respectvolle manier doet.

4. Laat overeenkomsten zien

Het is bekend dat mensen anderen respecteren wanneer ze op zichzelf lijken. Een manier om dit te beïnvloeden is spiegelen. Wanneer je de lichaamstaal spiegelt, zorgt het ervoor dat mensen jouw ideeën eerder aan zullen nemen.

5. Ga in op hun reputatie

Mensen gedragen zich vaak consistent met hun verleden, en daarbij hun reputatie. Dit noemen psychologen “labeling”.

Dit kun je in je voordeel gebruiken door iemand er op te attenderen dat een logisch gevolg is om met jouw bedrijf samen te werken bijvoorbeeld.  “Jij hebt een kledingbedrijf en kledingenbedrijven investeren in producten zoals X”.

6. Gebruik sociaal bewijs

Wanneer mensen onzeker zijn over hoe ze zich moeten gedragen, gaan ze er vanuit dat anderen om hen heen beter geïnformeerd zijn en zullen op zoek zijn naar een gids. Dit wordt Social Proof genoemd en is een machtige manier van overtuiging.

Wanneer je iemand wil overtuigen om jou aan te nemen, merk dan op dat je ook contact hebt gehad met andere potientiële werkgevers.  Of als je een product verkoopt, geef dan aan hoe anderen het product succesvol gebruiken.

7. Doe het stap voor stap

Het gaat hier allemaal over een voet tussen de deur krijgen. Wanneer je alles in één keer voorstelt aan je potientiele klant of werkgever, zijn zij geneigd om nee te zeggen. Om vertrouwen op te bouwen, moet je ze stap voor stap overtuigen.

Kijk naar wat je wilt bereiken en deel dit in stappen op. Zorg er voor dat ze allemaal met ja beantwoord worden, zo zal je sneller je doel bereiken. Dit proces kan tijd kosten maar onthoud dat kleine stappen in het begin leiden naar grote stappen in de toekomst.