5 Redenen Waarom Je Aan Zelfverdedigingssport Moet Doen

5 Redenen Waarom Je Aan Zelfverdedigingssport Moet Doen -StartupSchool.nl

Er zijn mensen die een hekel hebben aan vechtsporten, omdat er geweld wordt verheerlijkt, en er zijn mensen die zweren bij vechtsporten. Nu is het ook zo dat alle vechtsporten vaak over één kam worden geschoren. Terwijl er natuurlijk verschillen zijn tussen boksen, kickboksen, thaiboksen, karate en judo. De oorsprong van al deze vechtstijlen ligt voornamelijk in de zelfverdediging. Alleen bij de ene val je aan met volle vuisten en bij de andere verdedig je jezelf met een greep. Deze keer hebben we het over de zelfverdedigingssporten die een Oosterse oorsprong hebben: judo, jiu jitsu, karate, kurodaiya, taekwondo, aikido, et cetera, en niet over boksen, kickboksen, thaiboksen en muay thai.

Lees hieronder waarom zelfverdedigingssport goed voor je is: 

1. Lichaam

Sporten is goed voor het lichaam en de gezondheid, dat geldt natuurlijk ook voor zelfverdedigingssporten. Bij elke vechtstijl en sportschool die dat aanbiedt, is lichamelijke conditie van belang. Bij de ene is fysieke kracht en gewicht ook belangrijk, bij de andere wat minder. Zie zelfverdedigingssporten als sporten en je zult zien dat er geen fitness of conditiesport nodig is, tenzij je natuurlijk houdt van fitness en hardlopen, fietsen en zwemmen.

2. Mentaal

Zelfverdedigingssporten zijn ook goed voor de geest. Bij deze tak van sport zijn focus en concentratie erg belangrijk. Beheersing is het magische woord. Je kunt jezelf alleen goed verdedigen als je lichaam en geest beheerst. Dus niet als een kip zonder kop gaat slaan, schoppen, duwen en trekken, nee, dat heeft geen zin. Je leert bij deze sporten wanneer, hoe en hoe efficiënt mogelijk je je lichaam gebruikt om jezelf te verdedigen. Zo zijn zelfverdedigingssporten goed voor kinderen en volwassenen die agressief zijn, omdat ze leren hun agressie of woede te kanaliseren. Voor mensen die juist heel onzeker zijn en bang zijn deze sporten ook goed, omdat ze door zichzelf goed te leren verdedigen zekerder worden van hun zaak. Het zelfvertrouwen groeit per les bij zelfverdedigingssporten.

3. Focus

Veel sportscholen die de Oosterse vechtkunsten aanbieden, doen ook aan meditatie. Om iets goed te kunnen leren, om lichaam en geest in balans te krijgen, moet je kunnen focussen en dus moet je hoofd leeg zijn. Aan het begin en aan het einde van de lessen wordt bij traditionelere sportscholen gemediteerd. Daar hoort vaak ook een ritueel van het groeten van de dojo (vloer/ruimte waar de sport wordt beoefend), de sensei of shihan (meester/grootmeester) en elkaar. Ondertussen wordt er aandacht besteed aan de ademhaling via meditatie. Deze meditatie komt veelal voort uit het Zenboeddhisme.

4. Respect

Een van de belangrijkste lessen bij zelfverdedigingssporten is dat je niet moet vechten. Behandel elkaar met respect en vermijd fysieke confrontaties. Maar als er dan een moment is waarbij je jezelf moet verdedigen, zoals bij een opstootje bij het uitgaan, zoals bij een beroving of overval, moet je er wel staan en jezelf kunnen verdedigen en de overvaller kunnen uitschakelen. Overigens, uitschakelen betekent bij deze sporten niet het doden van iemand, maar het iemand zodanig uit balans brengen dat je jezelf uit de gevaarlijke situatie kunt redden.

5. Discipline

Zelfverdedigingssporten staan er vaak bekend om dat er een ijzeren discipline heerst. De meester traint de leerlingen streng en gedisciplineerd. Wat ze leren is niet altijd even eenvoudig en dus moet er geconcentreerd worden gewerkt. Zo zeggen vechtsporters dat ze hun discipline op straat en in hun werk in de sportschool hebben geleerd. Ze hebben geleerd gestructureerd te werken en een ritme te hebben die nodig is in deze snelle maatschappij, zonder daarbij uit balans te raken.

Welke zelfverdedigingssport zou jij willen uitproberen?
Deel het met ons in een reactie hieronder!

Succes!