Er zijn ondernemers die succes hebben, maar er zijn er ook veel die genadeloos falen. Wil jij daar ook bij horen? Nee, toch!? Leer dan van de fouten van anderen en lees de vier redenen waarom ondernemers keihard falen.

1. Alles alleen willen doen

Veel ondernemers probeerden alles alleen te doen. Ze namen niets van anderen aan en willen hun succes niet delen. Die zijn gedoemd tot falen. Het gaat niet alleen om zakelijke samenwerkingen, maar ook openstaan voor coaching. Een coach doet wonderen. Iedereen kan iemand gebruiken die kritisch kijkt naar jouw handelen. Een coach praat met je, leert je, begeleidt jou in al jouw stappen. Zoek iemand die dat voor jou kan zijn. Dat kan iemand uit jouw omgeving zijn, het kan iemand zijn die ergens op een veel hoger niveau staat. Maar schroom niet om de stap richting die persoon te zetten. Mocht er niemand zijn die jou kan helpen, dan zijn er ook nog professionele coaches die jou helpen tegen betaling. De beste coaches bieden jou praktische handreikingen om jouw doel te bereiken, maar ze durven je er ook op af te rekenen als het mis gaat. Nee, een goede coach is geen ja-knikker. Maar wil je goed ondernemen, dan heb je een kritische meekijker nodig.

2. Opgeven

De meeste startende bedrijven gaan niet stuk vanwege het gebrek aan geld, personeel of een slecht product. De meesten gaat kapot, omdat de ondernemers er simpelweg mee stoppen. Apple zou nu nooit zo groot zijn als de toenmalige bazen waren gestopt na het vertrek van Steve Jobs. Nee, ze stopten niet, maar ze durfden te veranderen van koers. Ze haalden Steve Jobs terug bij het bedrijf, sloten een deal met vijand Microsoft en kozen een scherpe focus voor wat voor producten ze zouden produceren. En zie nu het succes: het is één van de meest succesvolle bedrijven ter wereld met een miljardenomzet. Als Apple was opgeheven toen het slechter ging, had de wereld er heel anders uitgezien.

3Geen rozengeur en maneschijn

Ondernemers willen ondernemen, omdat ze vrij willen zijn, geld voor zichzelf willen verdienen en hun zaken zelf willen bepalen. Maar vergeet het, ondernemen betekent ook de saaie administratie, dagen waarop je flink verlies lijdt, deals die niet doorgaan, mensen die je belazeren. Dus, nee, niet alles wat je doet met je onderneming is zaligmakend. Besef dat goed, voordat je start met een bedrijf. Falende ondernemers schatten dat verkeerd in en komen vervolgens van een hele koude kermis thuis, want het was niet wat ze van het ondernemerschap hadden verwacht.

4Planloos

Je kunt niet zomaar een bedrijf starten. Nee, je moet echt wel eerst een plan hebben en weten wat je wilt en waar je heen werkt. Het hoeft geen overcompleet tienjarenplan te zijn, maar een voor het komende jaar, of hooguit voor de komende drie jaar. Het plan moet realistisch zijn, moet duidelijke doelstellingen bevatten en moet de actiepunten hebben waarmee je je doelen wilt behalen. Gaandeweg kom je er achter of het plan werkt of niet, maar nogmaals, stop niet, wijzig desnoods, maar zet door!