3 Manieren Om Weer Tot Jezelf Te Komen

3 Manieren Om Weer Tot Jezelf Te Komen -StartupSchool.nl

Niemand blijft gespaard! Iedereen maakt in zijn of haar leven weleens iets mee wat het persoonlijke leven helemaal op z’n kop zet.
Nee, het gaat natuurlijk niet om die parkeerboete die steeds hoger wordt. Het gaat ook niet om het jurkje dat je zo blij hebt gekocht en waarvan blijkt dat je beste vriendin die ook al heeft. Een keer een flinke griep valt er ook niet onder. Nee, het gaat om zware dobbers waar ieder mens minstens één keer in het leven mee te maken krijgt: ontslag, overlijden of anderszins verlies van een dierbare, een relatiebreuk. Allemaal zaken die helaas bij het leven horen, maar waarna iedereen ook weer kan opkrabbelen.

Hieronder lees je een drietal tips om na zo’n heftige gebeurtenis weer tot jezelf te komen en een frisse start te maken:

1. Kom tot rust

Veel mensen denken dat ze meteen na een enerverende ervaring het leven weer moeten oppakken. Nee, natuurlijk moet je proberen niet bij de pakken neer te blijven zitten, maar gun jezelf ook de tijd en de ruimte om tot rust te komen. Datgene wat je hebt meegemaakt is niet niks. Kom weer tot jezelf, zorg voor rust, neem vakantie, ga even weg. Zorg ervoor dat je hoofd leeg wordt. Dit hoeft allemaal niet duur te zijn. Het kan heel voordelig. Immers, een frisse strandwandeling of lopen in het bos kost helemaal niets. Doe het alleen of doe het samen, het maakt allemaal niet uit, maar kom tot rust en doe je telefoon even uit!

2. Stop met piekeren

Na die korte periode van rust, moet het leven weer worden opgepakt, maar de kans is aanwezig dat je weer wordt geconfronteerd met het verleden. Dat gaat in je hoofd zitten en je gaat malen en piekeren. Geef dat gepieker geen kans. Zorg voor rustmomenten: ’s morgens voordat de dag begint, ’s middags tijdens de lunch break en ’s avonds voordat je gaat slapen. Meditatie kan hierbij helpen. Mensen hebben nog weleens de neiging om meditatie ingewikkeld te vinden, maar niets is minder waar. Mediteren kun je heel gemakkelijk: zit recht op, rechte rug, voeten stevig op de grond of in een kleermakerszit, armen ontspannen en handen relaxt in je schoot, ogen dicht en aan niets denken. Focus op je ademhaling, adem diep in en adem rustig weer uit en zo ga je maar door. Je voelt je lijf lichter worden en je hoofd leger. Dit kun je een uur doen, een halfuur of een kwartiertje, maar het kan zelfs gewoon in een paar minuutjes. Kortom, gewoon even lekker tot rust komen, even opladen.

3. Zorg goed voor je lichaam

Een heftige gebeurtenis zorgt voor stress en van stress willen mensen nog weleens hun lijfelijke verzorging vergeten. Iedereen herkent wel het beeld van een depressieve man die zich niet scheert, zijn haar niet kamt en het huis niet meer uitkomt en de hele dag op bed blijft liggen en wat weer gepaard gaat met ongezond eten zonder regelmaat. De restjes chips liggen nog in bed en zijn buik wordt steeds groter. Dat is te voorkomen! Bijvoorbeeld door te bewegen. Ga sporten: hardlopen, zwemmen, fietsen, fitnessen. Allemaal sporten die je helpen de zinnen te verzetten en het is nog gezond ook. Let wel op hoeveel je iets doet achter elkaar in verband met blessures, maar van rustig opbouwen wordt niemand ziek. Sta vroeg op en ga op tijd naar bed. Eet regelmatig en niet te veel, let op te veel zoetigheid en te veel zout, eet voldoende fruit. Zorg ervoor dat je er verzorgd uitziet, let op huidverzorging, je haar, je kleding, zodat je je zelf weer presentabel vindt en voelt in de spiegel. En, zodra je weer presentabel bent, wordt je ook weer representatief voor die frisse start. Je straalt weer en dat ziet je omgeving.
Klaar om de wereld te heroveren!