De eerste 15 seconden van een verkooppraatje zijn cruciaal. Als je in die 15 seconden niet kunt vertellen wat je wilt, kun je het vergeten, want dan haken mensen af. De oud-nieuwslezer en correspondent van CNN en CBS en nu succesvol communicatieadviseur voor topmanagers, Carmine Gallo, schreef voor het bekende magazine Forbes een column over de ‘message map’: ‘How to pitch anything in 15 seconds’. Ook beschreef hij dit in het boek ‘Spreek als Ted’. Zijn lessen worden wereldwijd gevolgd door succesvolle mensen. De ‘message map’ is volgens hem de oplossing om in die luttele seconden je boodschap, product of dienst te kunnen verkopen. Een ‘message map’ is een visuele weergave van je ideeën op één A4’tje. Op die manier bouw je je verhaal op. Tip: dit helpt ook bij het voorbereiden van een speech. Met deze techniek kun je je inhoud helder en beknopt houden.

De 3 stappen voor een succesvolle pitch, aldus Carmine Gallo:

1. Een Twittervriendelijke headline

Je headline is als het ware de titel van je verhaal, de kop boven je boodschap. Het is de overkoepelende boodschap waarvan je wilt dat je toehoorders en klanten die na afloop van je pitch onthouden. Vraag je jezelf af: wat is het allerbelangrijkste dat ik mijn toehoorders wil meegeven over mijn product of boodschap? Teken vervolgens een cirkel boven aan je pagina en vul daar het antwoord op deze vraag in. Dat is dan je headline! Zorg ervoor dat hij in een Twitterbericht past en dus niet langer is dan 140 karakters. Wanneer het je niet lukt om je product of idee in 140 tekens of minder te vatten, start dan opnieuw.

2. Ondersteun je headline met 3 belangrijke boodschappen

Onze hersenen kunnen, volgens Gallo, slechts drie brokken aan informatie opslaan in ons kortetermijngeheugen. Als je een presentatie uitwerkt, pak dan drie ondersteunende boodschappen voor je overkoepelende thema. Zo vertelde Dr. Jill bij een Ted Talk over haar beroerte en de gevolgen daarvan. Zij verdeelde haar verhaal in drie delen – de 3 boodschappen: de ‘bedrading’ van onze hersenen, de dag van haar beroerte en de inzichten die deze ervaring opleverde in haar leven, de wereld en haar plek daarin. Dit geldt net zo voor een product dat je verkoopt, of een idee dat je oppert.

3. Bekrachtig je 3 boodschappen met verhalen, statistieken en voorbeelden

Voeg ‘bullet points’ toe aan elk van de drie ondersteunende boodschappen. Het hele verhaal uitschrijven, hoeft niet. In plaats daarvan noteer je een paar steekwoorden die als geheugensteuntje voor je verhaal dienen. Vergeet niet dat je ‘message map’ op één kantje van een A4’tje moet passen.

Houd je hoofd cool en veel succes met jouw pitch!