Je bent geen leider als je niet goed kunt communiceren. Maar dat wil niet zeggen dat je het communiceren niet kunt leren. Bijna alles is te leren en als je bepaalde vaardigheden misschien al beheerst, kun je die versterken. Communicatiedeskundigen hebben goed gekeken naar de grootste leiders in de geschiedenis, denk bijvoorbeeld aan Winston Churchill, Abraham Lincoln en Martin Luther King Jr. en kwamen op tien lessen om te leren communiceren als een leider.
Het magazine Forbes publiceerde ze en StartupSchool.nl vatte ze voor jou samen:

1. Spreek niet met een gespleten tong

Met een gespleten tong spreken wil zeggen dat je tegen de ene persoon iets anders zegt en tegen de ander wat anders, waardoor je ongeloofwaardig, maar ook onbetrouwbaar wordt.

2. Word persoonlijk

Het helpt altijd om niet op een hoog, globaal niveau te communiceren. Maak je gesprekken persoonlijk. Praat met de mensen op de werkvloer. Ga de dialoog aan, in plaats van een monoloog waarbij mensen alleen maar naar je moeten luisteren. Communicatie komt van twee kanten, communicatie is niet eenzijdig.

3. Wees specifiek

Praat niet in wollige, breedsprakige, grote woorden en visies, maar wees specifiek. Hoe specifieker je communicatie, hoe duidelijker het voor de toehoorder, des te sneller hij of zij het begrijpt en daar adequaat op kan reageren.

4. Eerst geven

De beste communicatoren ontvangen niet alleen informatie of visies of verhalen, maar ze weten ook hun ideeën, hun kennis ook achter te laten bij de mensen met wie ze communiceren. Een goede communicator haalt niet alleen, maar heeft ook wat te brengen. Ook hiervoor geldt: een goed gesprek komt van twee kanten en niet louter van één.

5. Wees open minded

Een gesloten geest kan maar moeilijk communiceren. Sta open voor andermans meningen, ideeën en opvattingen. Ontvang ze en denk erover na, doe er iets mee, leer ervan. Hoe meer input je krijgt, hoe meer kennis en visies jij kunt ontwikkelen.

6. Houd je mond en luister

Als leider en dus communicator moet je ook je mond kunnen houden en luisteren. Niet alles wat jij zegt is goed en niet alles wat jij roept is nodig. Luister naar de ander, neem die verhalen in je op en grijp ze aan. Wees ook nieuwsgierig om die verhalen te horen. Communiceren is niet alleen het bewegen van je lippen, maar ook het verwijderen van je oorsmeer, zoals dat in Forbes staat.

7. Vervang ego door empathie

Je ego staat niet centraal. Empathisch communiceren vergroot je leiderschap. Voel aan wat je mensen voelen. Leer ze begrijpen, leer ze kennen. Dat wekt vertrouwen, maar je stelt je daarmee ook open voor nieuwe en frisse ideeën.

8. Lees tussen de regels door

Luister niet alleen wat je direct hoort, maar voel ook aan wat er niet wordt gezegd. Wat betekent het dat iemand iets zegt, maar wat zegt diegene daar niet mee. Vraag je dat af. Denk goed na over een gesprek. Neem de tijd om te analyseren hoe het gesprek is gegaan, wat er wel en niet is gezegd en wat de bedoeling is van het gesprek, wat je ervan hebt geleerd en wat je er nu mee kan doen.

9. Weet waar je over praat

Soms kun je beter je mond houden, maar als je iets zegt, zegt dan iets verstandigs. Weet waar je over praat, want alleen maar dwaas geklets prikken mensen zo doorheen. Je vergroot je autoriteit door deskundig te zijn. De mensen zullen dan zeggen: kijk, deze leider is niet alleen een manager, maar heeft ook daadwerkelijk verstand van wat hij doet.

10. Spreek met groepen, zoals je dat met een individu ook doet

Een leider heeft niet altijd de luxe om een-op-een gesprekken te voeren. Vaak moeten ze teams, vergaderingen of groepen toespreken. Maar doe alsof je met een individu praat. Wek vertrouwen, zorg voor contact. Kijk de mensen in hun ogen. Maak het verhaal persoonlijk. Spreek ze aan als personen en niet als groep. Maak een toespraak intiem. Creëer sfeer, creëer intimiteit door de boodschap persoonlijk te maken.

Communiceer als een leider, start vandaag!